Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder

Åben op for virksomhedens og medarbejderes fulde potentiale med sociale teknologier


Del din viden eller dø!

vidensdeling kræver åbenhed

Åben op for virksomhedens og medarbejderes fulde potentiale med sociale teknologier

Sociale værktøjer hjælper med at gøre (dit) arbejde nemmere og smartere – og styrker samtidigt virksomhedens fodfæste i en digital verden.

Hvor virksomheder før havde magt ved at indsamle store mængder viden (og holde det indenfor murene), så har virksomheder i dag (- og i fremtiden) fat i den lange ende (konkurrencemæssige fordele) ved at dele viden – ikke kun internt, men også eksternt med samarbejdspartnere, leverandører og eksperter.

“Verden går nu så hurtigt, er blevet så kompleks, og netværk har fået så stor indflydelse, at ingen virksomhed kan have svarene selv”

– Professor Yochai Benkler/Harvard – fra ‘Udefra’ af Jacob Bøtter

 

Sociale teknologier (er) for alle virksomheder

De sociale teknologier og -værktøjer bruges i mere eller mindre grad af dig og dine medarbejdere – måske bare mest privat?

Du kan vælge at ignorere det faktum, at sociale teknologier findes – og dine medarbejdere bruger disse ELLER du kan tage kontrollen og integrere dem i virksomheden og få det fulde udbytte af vidensdeling. Ifølge denne undersøgelse (McKinsey: “Transforming the business through social tools”) har flere virksomheder i stigende grad integreret sociale teknologier i den daglige arbejdsproces.

sociale teknologier udbytte

Især indenfor kunde-relaterede opgaver/projekter har sociale teknologier stor betydning og giver stort udbytte til både virksomheden, medarbejdere og kunderne. Men stadig flere afdelinger har muligheder for at integrere sociale teknologier og få stort udbytte.

 

Én myre bygger ingen tue…Ligesom dine medarbejdere. Ingen medarbejdere står stærkere end når de samarbejder og deler deres viden. For mennesker er “kilden til innovation og produktivitet – både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere – kan komme med idéer, trends, udfordringer – og løsninger” (IBM Social Business #NewWayToWork)

Men hvad skal DIN virksomhed bruge det til – og hvad får DU ud af det?

Sociale teknologier – den største forbedring siden opfindelsen af e-mails

Sociale værktøjer kan skabe bedre dialog og gøre mange ting nemmere for virksomhedens medarbejdere:

  1. Styrke kommunikationen/dialogen både internt og eksternt
  2. Styre arbejdsprocesser og dermed kvaliteten
  3. Samle data om arbejdsprocesser (how-to, best practice, guides)*
  4. Forankre og dele viden – viden bliver aktivt og søgbart
  5. Specialister/eksperter kan inviteres til at bidrage – udefra og ind i virksomheden
  6. Virksomheden sætter krav og rammer – og har stadig kontrollen
top 5 liste fordele ved at bruge sociale teknologier

Top 5-liste over målbare fordele ved at inddrage sociale teknologier i forhold til samarbejdspartnere, leverandører og eksterne eksperter

Sådan brød vi ud af vores ‘videnssilo’

“Vi ved, at vi som lille virksomhed ikke har alle de kompetencer, vi gerne vil – så derfor har vi outsourcet fx marketing til freelancere, som vi via sociale værktøjer kan arbejde tæt sammen med – uden at være fysisk i samme rum. Vi har via sociale værktøjer skabt en social samarbejdsplatform hvor vi kan kommunikere, dele viden og holde fokus på bestemt projekter med vores eksterne samarbejdspartnere og stadig sætte rammerne. Og samtidig få endnu større udbytte af vores forretning.”

– Frank – Zispa

Vibe_samarbejde

Et eksempel på hvordan vi samarbejder med eksterne samarbejdspartnere via sociale teknologier (her vist i Vibe)

 

Maskiner (teknologi) kan hjælpe mennesker med at finde det, de søger – og med at dele deres viden. Ved at samarbejde via sociale teknologier kan mennesker opnå den største forbedring siden opfindelsen af e-mails:

At kommunikere, dele idéer – effektivt

Læs mere om, hvordan du bryder ud af indbakkens videnssilo – download vores gratis guide: Død over indbakken

Kald det #WorkSmarter eller #NewWayToWork – vi kalder det #DødOverIndbakken og #EffektivPåArbejde

Zispas Digitale Tog hjælper dig gennem processen

 

“Forandringer (i verden, samfundet) indtræffer med hast, der betyder, at den gængse måde at organisere virksomheder og udførelsen af af arbejde er forældet. Det giver nye muligheder, men også udfordringer for stort set alle vidensorganisationer.” (Uddrag fra bogen: Udefra – af Jacob Bøtter) 

For at din virksomhed kan forberede og styrke videnmedarbejdere til en uforudsigelig fremtid, så er farten på det digitale tog afgørende:

  • For langsom – vil afspore toget og give desillusionerede medarbejdere, som spørger. “Hvor skal vi egentligt hen (du)?”
  • For hurtigt – medarbejdere ‘hopper’ af toget af frygt for at ramme muren (de kan ikke se: ‘what’s in it for me) 

Den bedste måde at integrere samarbejde via sociale teknologier er at bryde ud af videnssiloen og fokusere på det som virkelig skaber resultat: samarbejde! 

Læs om ABC-Lavpris: Jydsk Købmandsskab og IT 

Hvilke udfordringer med sociale værktøjer og -teknologier har I i din virksomhed? Del din viden i kommentarfeltet herunder eller kontakt os her