Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder

Jan har koden til den nemme CRM-løsning

PYTT Living Vibe CRM

Jan har koden til den nemme CRM-løsning

Jan har koden til den nemme CRM-løsning

– Sådan håndterer du nemt dine leads og synliggører effekten af din indsats

Jan Nielsen – direktør for PYTT Living har et stort ønske og en vision om at styrke det tætte samarbejde med Instagrammere og andre influenter som fx presse og bloggere. Det bruger han sin CRM-løsning til.

Jan har i samarbejde (co-creation) med Zispa udviklet  en simpel og brugervenlig CRM-løsning. Her er tankerne og ideén bag CRM-løsningen – inklusiv en uventet sidegevinst. Til slut får du 3 gode råd om CRM og leadhåndtering.

Vibe som vidensdatabase og CRM-system

– Jeg har siden, jeg startede som direktør hos PYTT Living, haft Vibe som min ‘vidensdelingbank’. Et opsamlingssted for dokumenter og filer, backup og samtidig et samlet digitalt netværk for produktionen, designere og andre samarbejdspartnere. Vi styrker samarbejde og indsatsen på vores (digitale) markedsføring via sociale medier – og især Instagram. Under et møde med vores IT-samarbejdspartner Zispa, brainstormede Vinni Bjerg og jeg på en ide´ til at håndtere alle vores leads. Og integrere det med Vibe.

“Sammen med Zispa har jeg udviklet et CRM-løsning som passer til vores behov hos PYTT og som kan integreres med resten af Vibe. Det er vigtigt for mig, at jeg som administrerende direktør har et sted, hvor al viden nemt kan overdrages til ejerne. Skulle det værste ske. Så har de med password fuld adgang til alle dokumenter og alle oplysninger. Nøglen til PYTT Livings DNA.” 

– Jan Nielsen, direktør for PYTT Living

Virksomhedstilpasset leadhåndtering 

Hvad er din erfaring med andre CRM-systemer i forhold til leadhåndtering?

– Mange CRM-systemer er rigtigt gode til at håndtere leads og få struktur på salgstragten. Men oftest er behovet for små virksomheder slet ikke så stort et setup. Tit drukner salgsmedarbejdere i alle de mange funktioner, som de store CRM-systemer kan. Og så bliver det hurtigt for dyrt, hvis du ikke kan få det fulde udbytte.

– Jeg havde brug for noget brugbart, enkelt og ikke for stort. Med Zispas CRM-løsning, får jeg det, jeg har brug for: Fokus på leads, kunder og influenter. For det er rigtig vigtigt for mit arbejde i PYTT.

Udvikling af produkter sammen med din leverandør

Jan har i længere tid haft et ønske om at skabe en simpel og letanvendelig CRM-model og det var med det udgangspunkt samarbejdet opstod med Zispa. Samtidig har det også været rettesnoren i udviklingen af løsningen.

Hvilken værdi giver det dig at udvikle ‘produkter’ med en leverandør?

– Det giver mig, som kunde, den mulighed at sætte mit eget præg på løsningen. Samtidig er det også lysten til at bidrage med noget, som andre kunder kan få gavn af.

– IT-løsninger skal jo lette vores arbejde, så vi bedre kan kommunikere med vores kunder og influenter. Med denne CRM-løsning sikrer vi samtidigt også et bedre flow i vores aktiviteter og have fokus på hele tiden at have et fast antal leads, vi arbejder på.

Hashtag-løsningen som sidegevinst

I fællesskab kan inspiration ofte ende med nye og innovative løsninger, hvilket det også gjorde for Jan og PYTT Living. Inden udviklingen af CRM-løsningen var færdig, havde han også et nyt værktøj udviklet til forretningen.

En hashtag-løsning, som gør det muligt at honorere Instagram-bloggere i form af reelle gavekort; men samtidig også øge eksponeringen af bloggernes indlæg på “vibra.wao.cloud” med direkte henvisning fra PYTTs hjemmeside.

“For PYTT Living er influenter – som presse og bloggere – lige så vigtige som vores kunder. Vi er afhængige af deres (positive) omtale og at de deler billeder af vores produkter. På den måde når vi vores kunder mere, end hvis vi selv skulle markedsføre alle vores produkter. Vi er afhængige af vores ambassadører. Og det skal de belønnes for.

– Jan Nielsen – direktør i PYTT Living 

PYTT-bloggeren lægger et billede på Instagram og tilføjer hashtagget #mypyttstyle. Vibe er kodet til at finde data med specifikke profiler samt hashtagget og trække data ind i Vibe.

Jan har derefter mulighed for at få overblik over sin online markedsføring (og kunne styre det). Han har valgt at afregne bloggerne (gavekort eller produkter) for deres indsats målt på:

  • Oversigt for en specifik periode
  • Likes = point
  • Kvalitet og kvantitet

Med en lead-strategi er succesraten for nye kunder højere

Ifølge en undersøgelse fra Business Danmark (2009) viser statistik omkring leads, hvor (få) procent som bliver til kunde.

  • En gennemsnitsvirksomhed lukker et salg med 12 % af de kvalificerede leads”.
  • Halvdelen af respondenterne tilkendegiver, at deres virksomhed ikke har et system til at måle og håndtere kvaliteten af de indkomne leads.
  • Virksomheder med en strategi for lead management og værktøjer til at implementere lead management klarer sig bedre, når vi ser på andele lukkede salg end virksomheder, der ikke har en strategi for lead management.

(Hent og læs mere i rapporten fra Business Danmark her)

De leads som kommer forbi din virksomhed, hvordan opnår du en højere succesrate og gør flere leads til kunder?

– Vi bruger (også) Instagram til at generere nye leads – potentielle kunder, som har vist interesse for vores produkter. Integrationen mellem Instagram og Vibe hjælper mig med at håndtere leads og få styr på f.eks. messer og samarbejdspartnere.

Jans 3 gode råd om leadhåndtering

1) Leads er vigtige for din forretning.
De skal tages seriøst, og der skal opfølgning til for at de bliver til kunder.

2) Brug CRM aktivt.
Med CRM er det vigtigt, at du aktivt bruger det. Der er ingen systemer eller løsninger, der skaffer kunderne. CRM er kun et værktøj til at give overblik.

3) Det er vigtigt med opbakning fra medarbejdere og ledelse.
Så CRM-systemet  løbende vedligeholdes med nye leads, aktiviteter og salgsmuligheder.

Nu har Jan mulighed for, via CamCard (en app du kan downloade til din smartphone og gemme kontaktdata fra et visitkort) at sende leads ind i CRM-systemet, hvor leadet  registreres. Derfra begynder arbejdet med håndtering af leadet:

  • Opfylder lead kravene til at være et lead?
  • Behovsafdækning?
  • Tilbudsgivning
  • I forhandling
  • Afventer underskrift…

Intet nyt i det; men CRM-systemet har gjort håndteringen meget nemmere og mere effektivt.

Sådan fungerer PYTTs CRM-løsning

I samarbejdet mellem PYTT Living og Zispa har det primære fokus været på:

  • Nødvendig information omkring det enkelte lead/kunde
  • Simpel styring af follow-up
  • Brugervenlig interface
  • Synliggørelse for ledelsen

Eksempler på funktioner

  • Upload csv-filer
  • Ændre i nogle af parametrene og styre hvem, der må hvad.
  • Holde styr på stamdata og lad systemet varsle dine follow-up, når det er tid.
  • Styr dine projektsalg fra lead til influenter og se hvordan forecast og pipeline forandrer sig efterhånden, som du arbejder med dine leads

Kort om Jan Nielsen/PYTT Living

Jan har arbejdet med både internt og eksternt salg gennem mange år. Derudover har Jan været leder og indehaver af egen webshop og engros firma, konsulent i rådgivningsbranchen inden for iværksætteri. I alle Jans jobs har CRM været et vigtigt værktøj til leadgenerering og -håndtering.

PYTT Living producerer og sælger boliginteriør primært i Danmark.

Læs mere om PYTT LivingPytt Living

Har du spørgsmål til selve CRM-løsningen eller vil gerne vide mere i forhold til indlæggets indhold? Kontakt Vinni Bjerg på tlf. 76131445 eller send en mail til vlb@zispa.dk