Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder

Sådan stiller du skarpt på dit mål og skaber synlige resultater med dit team

Sådan stiller du skarpt på dit mål og skaber synlige resultater med dit team

Sådan stiller du skarpt på dit mål og skaber synlige resultater med dit salgsteam

Når salgsmøllen går i selvsving, hvornår er det så DU skal tage aktion? Hvornår er det, du skal lave din del for at skabe FLOW i dit arbejde, dit team og resten af virksomheden? Og få synlige resultater, der giver gode vibrationer i hele virksomheden?

Det kan være svært at bevare det fulde overblik og holde fokus, hvis du ikke helt ved, hvor langt i salgsprocessen dit varme lead er. Så hvordan skaber du overblik?

Ligesom instrumentbrættet i din bil, fortæller et dashboard dig, hvornår og hvad der kræver din – eller dit teams handling. Og alle undgår ping-pong med e-mails og en overfyldt indbakke.

Dashboard – få det fulde overblik over virksomhedens processer (eller de, som er vigtige for dig)salg team samarbejde


Mød sælgeren Peter fra produktionsvirksomheden ‘Pølsehorn A/S’. Når Peter er på messe og får kontakt til en potentiel ny kunde. Hvad gør han så?

Ofte vil nye kontakter  modtage vareprøver på det Peter sælger. Og det gør Peter så efter messen. Men det kræver en masse tid og planlægning – og opfølgning. Håbløst. Langsommeligt. Og ofte uden Peter får en ny kunde.

Peter skal allerede på messen vurdere/beslutte:

  • har kunden den ønskede størrelse (en attraktiv kunde)?
  • er kunden meget interesseret (eller bare sulten efter gratis vareprøve)?
  • er der stort potentiale for salg/ordre fra denne kunde (vil kunden kunne aftage mange stk. eller få)?
  • skal kunden have tilsendt en vareprøve (eller er der et andet ønske/behov)?

For at forenkle Peters beslutning, så gør Peter følgende:

  1. Peter får et visitkort af en kontakt på messen

For at det visitkort bliver til et lead, skal Peter bruge:

  • et navn
  • en adresse
  • øvrige informationersaelger_smartphone

2) Peter scanner visitkortet med sin smartphone og data ryger direkte ind i dashboardet og håndteres videre derfra af Peters salgsteam.

3) Når kunden kommer hjem er der allerede  fulgt op fra salgsteamet…og messen er ikke engang slut. Og Peter har sparet en masse tid på opfølgning efter messen.

Orkestrering af processerne i virksomheden giver sød musik

Det, at Peter og teamet hurtigt følger op på det (brandvarme) lead fra messen…Hvilken signalværdi giver det?

  • Signal for den potentielle kunde at: “du er vigtig for os”
  • Opgaver ekspederes hurtigt – vi kan træffe en (hurtig OG velovervejet) beslutning på det rigtige grundlag
  • Orkestrering – vi kan få skubbet de vigtigste ting frem og sendt ting afsted. Overblik og fokus på det som er vigtigst. Lige nu.

vidensdeling2Med overblik og fokus på de rigtige opgaver i dashboard kan Peter (og det øvrige team) få bedre overblik over, hvilke opgaver,der skal sættes i gang og af hvem. 

  • Peter og hans kolleger (hjemme i virksomheden) ved hvilke beslutninger der skal træffes og hvornår
  • Peter og de øvrige teams (salg og indkøb) ved, hvad der skal ske – og i hvilken rækkefølge
  • Leads scannet ind via smartphone kommer ind som poster (opgaver) i dashboard.
  • Salgs-/indkøbsteamet skal håndtere f.eks. 5 poster, svare på 3 spørgsmål og klikke på 5 felter (automatiseret)

Nemt? Det kræver lidt benarbejde inden, men i sidste ende sparer Peter og hans team en masse tid.

Bryd ud af indbakken – Work As One

Problemet med e-mails: Hvis Peter i stedet vælger at maile rundt til sit  team, kan han være sikker på at spilde (andres) tid. Tid, han eller teamet bruger på at skabe overblik, sortere unødvendige og forstyrrende mails.

Så Peter gør det nemt for sig selv og sit team: De samarbejder og deler viden, så det skaber gode resultater. For alle.maaletSamarbejde via Dashboard

  1. Forenkler ting/processer
  2. Bringer de rigtige ting i fokus (relevant her og nu)
  3. Du undgår ude af øje ude af sind – reminder/notifikationer popper op.
  4. Automatisering af ting, du skal følge op på. Du får besked og skal ikke selv gå at huske på det (for hvad er oddsene for at du altid husker det hele)
  5. Reminder – hvad skal der videre ske i processen om 7 dage – og hvilke ting skal så sættes i gang. Opfølgning – spørgsmål til kunden etc.

Læs også: Sådan bruger du scrum i drift og får touchdown på alle bolde

Vil du gerne vide mere om orkestrering, dashboard eller andet vedrørende dette indlæg, så kontakt os på tlf. 76131445

Dette indlæg er baseret på video nr 1 om Dashboard. For at se selve videoen (5:43) klik her.


PS: Vi beklager teknikken (den dårlige synkronisering), men det arbejder vi på til næste gang. Og ellers kan du også bare nøjes med at lytte.