fbpx

5 digitale værktøjer til den effektive projektleder

digitale værktøjer, projektdagen, målhierarki

5 digitale værktøjer til den effektive projektleder

600 315 Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder

5 digitale værktøjer til den effektive projektleder

Hvilke ‘IT-life savers’ kan gøre hverdagen nemmere for en projektleder? På projekt:værktøjsdagen 2017 blev der sat fokus på projektledernes værktøjer, herunder bl.a. it-værktøjer, ledelsesmetoder og uddannelse. Zispa var med som både udstiller og oplægsholder. Her kan du se og læse om nogle af højdepunkterne fra dagen med bidrag fra Claus B. Hartvig, underviser hos Forsvarsakademiet. Claus var med som Zispas ’kundecase’. Hent også Zispas præsentationer fra dagen.

Tag kontrol over tiden med terningen!

 Af Claus B. Hartvig, seniorsergent og (fjern-)underviser hos Forsvarsakademiet, clha@fak.dk

– Jeg var så heldig at kunne deltage i årets konference for projektledere, projekt:værktøjsdagen på Scandic Copenhagen den 23. november 2017 sammen med Zispa. Her er nogle af mine højdepunkter og input til nye værktøjer til projektledere.

1. SCRUM i praksis

 Zispa var (en af flere) udstillere og indlægsholdere, og det var i den sammenhæng, at jeg var med som ‘kundecase’. På Zispas stand kunne deltagere høre, hvordan jeg som underviser hos Forsvarsakademiet bruger fjernundervisningsplatformen ICEcore. Til platformen anvender jeg bl.a. et SCRUM-værktøj.
Som kundecase kunne jeg fortælle, hvordan jeg har videreudviklet på Zispas SCRUM-model, så den passer til det jeg har behov for at kunne styre på vores platform.

Under indlægget ‘AGILE – mange anvendelser af SCRUM i praksis’ fortalte Frank Helbo Christensen fra Zispa , hvordan de har tilpasset SCRUM i praksis til alt hvad de gør. Både i deres egen udvikling og når der skal holdes styr på opgaver m.v. fra deres kunder. 

Hent Frank Helbos præsentation ‘SCRUM i praksis’

2. Tag tid med terningen!

På Zispas stand lå ‘hjemmelavede’ terninger. Terninger, som lignede legetøj, der ved et uheld var kommet med. En af terningerne havde farvede post-i-sedler med forskellige tekster som: møde, support, udvikling m.v. Andre terninger havde tilsvarende tekster, som beskrev faser i forbindelse med de arbejdsopgaver en virksomhed som Zispa har.

Terningerne var prototyper på en ide, som Zispa netop havde færdiggjort til konferencen: Tidsstyring i forbindelse med projekter og arbejdsdagen. Terningernes seks sider repræsenterede hver en type af opgaveløsninger.

Terningen virker på følgende måde:

  1. Sæt terningen på f.eks. ‘møde’
  2. Tidsforbruget registreres så via en chip i terningen videre til en smartphone-APP
  3. Vend terningen til en anden type aktivitet
  4. Tidsregistreringen skifter til den nye aktivitet.

Vil du høre mere eller have en demonstration af terningen? Kontakt Zispa på tlf. +45 7613 1445

3. Målhierarkiet

Vinni Lyhne Bjerg, løsningsarkitekt hos Zispa, fortalte på sit indlæg ”Eksekvér på strategien med målhierarkiet” om formålet og tankerne bag ‘målhierarkiet’. Målhierarkiet bruges til at holde styr på projekter, hvor langt man er i udviklingen og implementeringen.

Systemet giver, med udgangspunkt i en målbeskrivelse, mulighed for at nedbryde projektet i meget små enheder – og alle med registrering af, hvor langt man er, hvem der har ansvaret, deadlines m.v. Dette vises på et dashboard, så alle – og især den projektansvarlige – har mulighed for at se, hvor langt man er i projektet. 

– Med fokus på målbeskrivelsen for strategier eller udviklingsopgaver kan den projektansvarlige nemmere holde styr på, hvor langt projektet er i implementeringen. Samtidig har den projektansvarlige hele tiden et klart overblik på, hvem der har ansvar for hvilke dele samt hvilke opgaver, der skal løses for at komme i mål, forklarede Vinni under sit oplæg.

Hent Vinni Lyhne Bjergs præsentation ‘Eksekver på din strategi med målhierarkiet’

(Det var Vinni’s indlæg som på konferencen trak flest deltagere. Omkring 70 deltog, red.)

4. Infoskærmen

Infoskærmen er også et af de produkter, som Zispa har udviklet med udgangspunkt i Vibe-systemet. Infoskærmen kan designes næsten som man ønsker det. Indholdet hentes i selve Vibe eller via de mange feeds man kan få fra nyhedskilder, vejrudsigter, rejseplan m.v.

Læs mere Sådan styrker ledelsen den interne kommunikation med infoskærme

5. Alexa – Amazon Echo Dot


(Se videoen om Alexa her)

Noget af det seneste Zispa kigger på er tidsstyring og andre aktiviteter i Vibe via tale. Til det anvendes den Alexa-kontrollerede Amazon Echo Dot (trådløs mikrofon og højtaler, red.). Det er stadig meget nyt, men Alexa var med på konferencen og blev udloddet i en lodtrækning blandt de besøgende, som havde valgt at aflevere deres mailadresse i Zispa postkasse.

Alt i alt en spændende og lærerig dag omkring projektledelse og værktøjer, der kan gøre livet nemmere for projektlederen- og medarbejder.

Se mere fra projektdagen.dk 2017

TIME CUBE

Forudbestil vores TIME CUBE - og du hører fra os snarest


TIME CUBE

Forudbestil vores TIME CUBE - og du hører fra os snarest


Besparelse per måned

Antal brugere
stk
x
Timetakst
kr
Produktion: 265 kr
Administration: 330 kr
Ingeniør: 440 kr

Arbejdstid
m
Minutter per dag
Arbejdsdage
d
Arbejdsdage per måned

(((Antal brugere x Arbejdstid) x Arbejdsdage) / 60) x Timetakst
Resultat
kr
Sparet per måned

Prøv FiLR

- gratis og uforpligtende i 14 dage
Du skal blot udfylde kontaktformularen, så får du en mail fra os med nemme instruktioner til at komme i gang.






captcha

Kostpris per måned

Antal ChromeBit's
stk
x
ChromeBit mini-pc
kr
Pris per ChromeBit

Antal brugere
stk
Dem som skaber indhold
Internal user
kr
Pris per medarbejder

Antal skærme
stk
x
WAO screen
kr
Pris per skærm per måned

WAO site
kr
Leje af plads
WAO space
GB
5 kr per GB (10 GB standard)

*Tilpasning af skærmlayout: Pris efter aftale

WAO site + (Antal ChromeBit's x ChromeBit mini-pc) + (Antal medarbejdere x Internal user) + (WAO screen x Antal skærme) + WAO space
Resultat
kr
Pris per måned

 

Kostpris per måned

Antal brugere
stk
Eksterne brugere er gratis
WAO user
kr
Pris per intern medarbejder

 

WAO site
kr
Leje af platform
WAO Space
GB
5 kr per GB (10 GB standard)

 

SCRUM
350 kr
Target Board
450 kr

 

Portefølje
350 kr
Gantt
450 kr

 

WAO site + (Antal brugere x WAO user) + WAO Space + SCRUM + Target Board + Portefølje + Gantt
Resultat
kr
Pris per måned

 

Besparelse per måned

Antal brugere
stk
x
Timetakst
kr
Produktion: 265 kr
Administration: 330 kr
Ingeniør: 440 kr

 

Arbejdstimer
t
Timer per måned
Forventet effekt
%
x

 

Antal brugere x Timetakst x Arbejdstimer x Forventet effekt
Resultat
kr
Sparet per måned