fbpx

    FOMO, 5 fede fordele og faldgruber ved digitale infoskærme

    zispa, tablet, mand, hat, sky, himmel, infoskærm

    FOMO, 5 fede fordele og faldgruber ved digitale infoskærme

    851 315 Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder

    FOMO, 5 fede fordele og faldgruber ved digitale infoskærme

    Hvad betyder effektiv intern kommunikation for en virksomhed? Hvordan får du alle medarbejdere informeret – også de, der arbejder på skæve tidspunkter eller på andre geografiske placeringer end administrationen? Og hvad skal du informere om på din infoskærm?

    I dette indlæg får du fem (fede) fordele ved videndeling via infoskærme og hvilke faldgruber, du bør undgå. Du får også 40 forslag til, hvad du kan informere om på virksomhedens infoskærm.

    Gentag fem gange: Fem flade fladskærme på en flad væg…

    Undgå vidensiloer og giv alle medarbejdere lige adgang til information

    Lider du af FOMO (Fear Of Missing Out) eller synes du bare ikke det er rart, når du ikke bliver informeret om (har adgang til), hvad der sker på din arbejdsplads? Måske har du det ligesom Bent i produktionen, som føler sig som en amputeret arm, der mangler resten af kroppen. Han er ikke med i det daglige kommunikationsloop. Men hvorfor er det vigtigt (også) at få Bent med i loop’et?

    Det er nemmere at få den nødvendige og relevante information, når du har daglig adgang til organisationens interne kommunikation via emails og intranet. Men Bent i produktionen arbejder i holdskift (de sidste 25 år) og Bent har ikke altid mulighed for at tjekke mails eller skimme meddelelser på virksomhedens intranet. Faktisk vil Bent gerne holde sig opdateret og være en del af den informationsstrøm, der går til og fra kollegaerne i administrationen, det øvrige produktionsteam – og ledelsen.

    Så hvordan får Bent adgang til de informationer, som også er relevante for ham og teamet i produktionen?

    5 fede fordele ved en infoskærm

    En infoskærm kan bruges som et effektiv værktøj til at booste produktivitet og styrke motivationen blandt medarbejdere. Og være med til at sikre et bedre arbejdsmiljø. En infoskærm:

    1. Giver kortere og hurtigere kommunikationsvej – fra ledelse til alle medarbejdere. Fx over flere geografiske lokationer.
    2. Skaber mindre behov for at sende e-mails.
    3. Synliggør og giver hurtigere overblik over resultater, procedureændringer, sikkerhedsforanstaltninger m.v.
    4. Understøtter digitalisering og effektivisering af arbejdsgange ”Work As One”.
    5. Giver medarbejdere konkrete værktøjer og pejlemærker i hverdagen. Uanset hvor de er.

    …Som ledelse er vi sikre på, at alle har modtaget informationen – uanset om der arbejdes på dag- aften- eller nathold.

    – Anette G. Jessen, regnskabschef, Grønvang

    Erfaringer fra en dansk produktionsvirksomhed

    Grønvang er en dansk virksomhed, som producerer kvalitetsmargariner til bageri-, catering – og detailmarkedet.

    Medarbejderne i produktionen arbejder i hold og skal kunne tilgå samme information som fx dagsansatte og kollegaer i administrationen. Noget, der tidligere kunne være en udfordring. Anette G. Jensen, regnskabschef hos Grønvang, fortæller:

    – Tidligere var vores udfordring at få vores fælles information ud til samtlige medarbejdere pga. forskellige arbejdstider døgnet rundt eller sygdom. Med infoskærmen er vi nu sikre på, at alle er blevet orienteret og det er absolut en lettelse i hverdagen.
    – Infoskærmen bliver brugt til meget forskellig information – det kan være både fra koncernen, fra direktøren, fra den lokale ledelse samt andre personer, der ønsker at få givet en fælles besked: fra orientering om ny pensionsordning og nye medarbejdere til fælles juleafslutning.

    40 ting, der kan motivere dine medarbejdere og kollegaer

    Hvad skal der så stå på infoskærmen?

    Du skal naturligvis huske at fortælle, når Bent har fødselsdag og ønske ham tillykke. Så han føler sig set og anerkendt. Men det kan også være informationer, som er vigtige at huske – fx sikkerhedsprocedurer og ændringer. Her er 40 forslag til andre informationer:

    1. Fødselsdage
    2. Jubilæer
    3. Gæster i huset
    4. Tilbud/nyheder til medarbejdere
    5. Nyt sortiment eller produkter
    6. Vigtig information omkring arbejdsprocessen imellem skiftehold
    7. VIGTIG viden omkring sikkerhed, fx ved evakuering m.m.
    8. Personaleforening
    9. Arbejdsmiljø
    10. Nye ansættelser/medarbejdere
    11. Praktikanter
    12. MUS-samtaler – bliv klar
    13. Fridage
    14. Farvel til medarbejder
    15. Omsætningstal
    16. Julefrokost
    17. Ferie
    18. Praktikant
    19. Lancering af nye produkter
    20. Driftsproblemer
    21. Nyt fra ledelsen
    22. Ros til medarbejderne
    23. Klar til APV
    24. Status – optælling af varelager
    25. Overarbejde
    26. Udsolgte varer
    27. Tilbagetrækning af varer
    28. Leveranceproblemer med leverandør
    29. Lovgivning – ændring af praksis ved indtrædelse af ny lov
    30. Arbejdsplaner
    31. Sygemelding
    32. Planlægning af ferie
    33. Praktiske oplysninger – oprydning o.s.v.
    34. Brandøvelse
    35. Service på IT
    36. Sikkerhed omkring IT
    37. Ferieønsker
    38. Succes 🙂
    39. Indbydelse til arrangement
    40. Gode vibrationer – sjove indslag fra fx firmafest eller andre arrangementer

    Listen er lang – og kun fantasien og behovet – sætter grænser. Måske du nu tænker, om der virkelig er behov for at informere medarbejdere om SÅ mange ting? Men her skal der være en naturlig balance mellem nødvendig information og information, som dækker et informationsbehov, styrker arbejdsfællesskab og inkluderer alle medarbejdere. Uanset arbejdstidspunkt og fysisk placering.

    – Find et passende informationsniveau, så når der går “hverdag i den” er der et jævnt flow af informationer. Vores infoskærm kan sagtens stå tom flere dage, og andre dage kan der være mange informationer. Men vi har oplevet, at det faktisk kun er fint, når skærmen er tom engang imellem. Det sender også et signal til medarbejderne, at der er ro på. Jeg tænker faktisk at for mange informationer hele tiden også kan virke sådan, at vi slet ikke ser de informationer, der faktisk er.

    – Rikke Okholm, HR – Tovholder for arbejdsmiljø, ABC Lavpris

    Læs også: Vibe er ny i job – jydsk købmandsskab del 2

    5 faldgruber ved infoskærme

    En infoskærm kan ikke erstatte skriftlig og mundtlig intern kommunikation (fx mails), men den kan gøre medarbejdere opmærksom på bestemte områder. En infoskærm er ideel til især de medarbejdere, som ikke sidder ved en computer særlig tit (fx i produktionen). Kommunikation via en skærm kan heller ikke erstatte dialogen fysisk mellem mennesker. Overvej derfor:

    1. Definér formålet med infoskærmen – hvad skal den vise? (En balance mellem ’need to know’ og ’nice to know’)
    2. Keep it simple! Skriv korte informationer – og hold eventuelle fysiske møder, hvor du kan uddybe information og har mulighed for dialog. Desuden læser mennesker ikke på en skærm – de skimmer.
    3. Find det ideelle niveau for informationsstrømmen – for meget gør medarbejderne ’blinde’. For lidt – kommunikationen mister sin betydning eller giver anledning til spørgsmål og undren (korridorsnak og hvisken i krogene).
    4. Gør skærmen ’levende’ – med billeder (fx med memes – humoristiske billeder med tekst) eller video (gif’er) – uden lyd!
    5. Skærmen er et supplement til videndeling. Husk at kigge dine kollegaer/medarbejdere i øjnene og tag dialogen. Ofte.

    IT skal bidrage til at styrke den interne kommunikation. Ikke gøre det mere besværligt. Hos Zispa skræddersyr vi opsætning og indholdet til infoskærme, så vores kunder får tilpasset til deres informationsbehov og ønsker.

    Vil du vide mere om vores infoskærme eller have mere inspiration til, hvordan du også kan bruge en infoskærm, så kontakt Frank Helbo Christensen på 76131445, fhc@zispa.dk.

    Stort tak til ABC Lavpris, Grønvang, TripleNine, Easyfood m.fl. for at komme med input og tips til brug af infoskærm.

    KOSTPRIS PER MÅNED
    Antal ansatte
    stk

    X
    Brugerlicens
    kr

    Årlig pris per medarbejder
    Kryptering
    kr

    2 årigt krypterings-certifikat
    ((Antal medarbejdere x Brugerlicens) / 12) + (Kryptering / 24)
    Resultat
    kr

    Pris per måned

    KOSTPRIS PER MÅNED
    Antal ansatte
    stk

    X

    Brugerlicens
    kr

    Pris per intern medarbejder

    Serverplads
    kr

    Leje af platform

    Infoskærm
    300 kr

    SCRUM
    350 kr

    Portefølje
    350 kr

    Target Board
    450 kr

    Gantt
    450 kr

    Serverplads + (Antal ansatte x Brugerlicens) + Infoskærm + SCRUM + Portefølje + Target Board + Gantt

    Resultat
    kr

    Pris per måned

    KOSTPRIS PER MÅNED
    Antal ansatte
    stk

    X
    Brugerlicens
    kr

    Pris per intern medarbejder
    Serverplads
    kr

    Leje af platform
    Kryptering
    kr

    2 årigt krypterings-certifikat
    Infoskærm
    300 kr
    SCRUM
    350 kr
    Portefølje
    350 kr
    Target Board
    450 kr
    Gantt
    450 kr
    Serverplads + (Antal ansatte x Brugerlicens) + (Kryptering / 24) + Infoskærm + SCRUM + Portefølje + Target Board + Gantt

    Resultat
    kr

    Pris per måned

    BESPARELSE PER MÅNED
    Antal ansatte
    stk

    X
    Timeomk.
    kr

    Produktion: 265 kr
    Administration: 330 kr
    Ingeniør: 440 kr
    Arbejdstid
    min

    Minutter per dag
    Arbejdsdage
    d

    Arbejdsdage
    per måned
    (((Antal ansatte x Arbejdstid) x Arbejdsdage) / 60) x Timeomk.

    Resultat
    kr

    Sparet per måned

    Prøv FiLR

    - gratis og uforpligtende i 14 dage
    Du skal blot udfylde kontaktformularen, så får du en mail fra os med nemme instruktioner til at komme i gang.






    captcha

    KOSTPRIS PER MÅNED
    Antal ChromeBit's
    stk

    X
    ChromeBit mini-pc
    kr

    Pris per ChromeBit
    Antal ansatte
    stk

    Dem som skaber indhold
    Internal user
    kr

    Pris per medarbejder
    Antal skærme
    stk

    X
    WAO screen
    kr

    Pris per skærm per måned
    WAO site
    kr

    Leje af plads
    WAO space
    GB

    5 kr per GB
    (10 GB standard)
    *Tilpasning af skærmlayout: Pris efter aftale
    WAO site + (Antal ChromeBit's x ChromeBit mini-pc) + (Antal ansatte x Internal user) + (WAO screen x Antal skærme) + WAO space
    Resultat
    kr

    Pris per måned

    KOSTPRIS PER MÅNED
    Antal ansatte
    stk

    Eksterne brugere er gratis
    WAO user
    kr

    Pris per intern medarbejder
    WAO site
    kr

    Leje af platform
    WAO Space
    GB

    5 kr per GB
    (10 GB standard)
    SCRUM
    350 kr
    Target Board
    450 kr
    Portefølje
    350 kr
    Gantt
    450 kr
    WAO site + (Antal ansatte x WAO user) + WAO Space + SCRUM + Target Board + Portefølje + Gantt

    Resultat
    kr

    Pris per måned

    BESPARELSE PER MÅNED
    Antal ansatte
    stk

    X
    Timeomk.
    kr

    Produktion: 265 kr
    Administration: 330 kr
    Ingeniør: 440 kr
    Arbejdstimer
    t

    Timer per måned
    Forventet effekt
    %

    X
    Antal ansatte x Timeomk. x Arbejdstimer x Forventet effekt

    Resultat
    kr

    Sparet per måned