fbpx

10 gode råd om udvikling af digitale produkter

zispa, team, laptops, unge, computere, bord, arbejde, udvikler, digitale produkter

10 gode råd om udvikling af digitale produkter

850 315 Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder

10 gode råd om udvikling af digitale produkter

Alt for mange digitale løsninger ender i ’skraldespanden’, budgetter løber løbsk eller brugerne kan slet ikke se værdien eller meningen med det digitale produkt. Her er 10 gode råd til, hvordan du kommer godt fra start – og styrer det digitale produkt helt i mål.

Godt begyndt er halvt fuldendt. Derfor er det så vigtigt, at de indledende strækøvelser til udviklingen af det digitale produkt fylder forholdsvis meget, så du kan gøre det ordentligt – og grundigt fra start. For ellers er det digitale produkt dømt til hjørne – og du investerer både din værdifulde tid – og penge – forkert.

Brugerens (digitale) behov kommer først

Skal du i gang med at udvikle et digitalt produkt, så tag først og fremmest udgangspunkt i brugerens erfaringer og behov. Fra start betyder det ikke så meget (som i faktisk slet ikke), hvad DU ønsker dit digitale produkt skal ende ud i. Det handler til gengæld om, at du kan være lydhør og LYTTE, hvor det er skoen trykker hos de, der kommer til at bruge det digitale produkt og hvilke behov de har.

Du skal sikre, at brugeren er motiveret og har tillid til, at du varetager deres behov. Fremfor dine egne. På den måde er implementering af det digitale produkt allerede halvt fuldendt. Og du vil gerne dit digitale produkt bliver en succes, ikke?

Motivation og tillid er halvvejs til succes

Så inden du overhovedet går i gang med at skrive det første stykke kode, får du her 10 gode råd, du kan skrive dig bag øret. Du kan også finde dem på tryk og printe ud.

Hent gratis guide: Fra bla bla til SLAM BAM! Digitale produkter på 3 måneder

  1. Hav fælles fokus – på det samme – samtidigt. Hvad bygger vi (både udvikler og bruger) på lige nu?
  2. Vær lydhør – og vær indforstået med at gå på kompromis med fx design og udseende. På den lange bane.
  3. Vær modig – og gå live INDEN tingene nødvendigvis er helt færdige.
  4. Afsæt (nok) menneskelige ressourcer og tid til (dagligt) at besvare spørgsmål. Så du driver projektet fremad.
  5. Involver egne kunder/brugere (meget) tidligt i forløbet.
  6. Vær klar til at prioritere (skære fra), så I kan holde jer inden for den økonomiske ramme (budget).
  7. Forbered og involver organisationen i de forandringer, der kommer til at ske.
  8. Sørg for at finde den rigtige ’product owner’ (den, der beslutter, hvordan produktet skal være), og som kan træffe de nødvendige – og rigtige – beslutninger.
  9. Afsæt rigeligt tid i starten og involver alle interessenter. Det giver det bedste grundlag for forløbet.
  10. Hav tillid – fra begge parter (udvikler og bruger).

Vi, i administrationen, har arbejdet med ’systemet’ i 5 måneder og er godt i gang. Nu er det vores brugere, som skal hjælpe os med at videreudvikle og løbende give feedback, så platformen og det digitale fællesskab kan opnå den ønskede flyvehøjde. Ting tager tid, men vi har tillid til at gevinsten er inden for rækkevidde.” – Ane Storm Ry, CEO Storm House of Six Sigma

Læs caseHouse of Six Sigma: Digital uddannelsesplatform og community gennem co-creation

Føl det – med Design Thinking

I Zispa arbejder vi ofte med designprocesser (design thinking). Her sætter vi i første omgang fokus på brugeren og hvad der er vigtigt for dem. Det gør vi bl.a. gennem observation, interviews og data. Derfra definerer vi behov, viden og indsigt og brainstormer og idégenerer på løsninger. Alt er tilladt! Til slut bygger vi en prototype/model på en eller flere af idéerne, som forklarer, men ikke nødvendigvis viser alle funktioner. Modellen testes, går live og vi får feedback fra brugere, som vi kan arbejde videre med.

Har du spørgsmål til udvikling af digitale produkter eller vil du gerne vide mere, så kontakt os på tlf. 76131445 eller skriv til os på info@zispa.dk. Vi hører gerne fra dig.

 

TIME CUBE

Forudbestil vores TIME CUBE - og du hører fra os snarest


TIME CUBE

Forudbestil vores TIME CUBE - og du hører fra os snarest


Besparelse per måned

Antal brugere
stk
x
Timetakst
kr
Produktion: 265 kr
Administration: 330 kr
Ingeniør: 440 kr

Arbejdstid
m
Minutter per dag
Arbejdsdage
d
Arbejdsdage per måned

(((Antal brugere x Arbejdstid) x Arbejdsdage) / 60) x Timetakst
Resultat
kr
Sparet per måned

Prøv FiLR

- gratis og uforpligtende i 14 dage
Du skal blot udfylde kontaktformularen, så får du en mail fra os med nemme instruktioner til at komme i gang.






captcha

Kostpris per måned

Antal ChromeBit's
stk
x
ChromeBit mini-pc
kr
Pris per ChromeBit

Antal brugere
stk
Dem som skaber indhold
Internal user
kr
Pris per medarbejder

Antal skærme
stk
x
WAO screen
kr
Pris per skærm per måned

WAO site
kr
Leje af plads
WAO space
GB
5 kr per GB (10 GB standard)

*Tilpasning af skærmlayout: Pris efter aftale

WAO site + (Antal ChromeBit's x ChromeBit mini-pc) + (Antal medarbejdere x Internal user) + (WAO screen x Antal skærme) + WAO space
Resultat
kr
Pris per måned

Kostpris per måned

Antal brugere
stk
Eksterne brugere er gratis
WAO user
kr
Pris per intern medarbejder

WAO site
kr
Leje af platform
WAO Space
GB
5 kr per GB (10 GB standard)

SCRUM
350 kr

Target Board
450 kr

Portefølje
350 kr

Gantt
450 kr

WAO site + (Antal brugere x WAO user) + WAO Space + SCRUM + Target Board + Portefølje + Gantt
Resultat
kr
Pris per måned

Besparelse per måned

Antal brugere
stk
x
Timetakst
kr
Produktion: 265 kr
Administration: 330 kr
Ingeniør: 440 kr

Arbejdstimer
t
Timer per måned
Forventet effekt
%
x

Antal brugere x Timetakst x Arbejdstimer x Forventet effekt
Resultat
kr
Sparet per måned