fbpx

10 gode råd om udvikling af digitale produkter

zispa, team, laptops, unge, computere, bord, arbejde, udvikler, design thinking

10 gode råd om udvikling af digitale produkter

850 315 Zispa IT-teknologi, samarbejde og vidensdeling for virksomheder

10 gode råd om udvikling af digitale produkter

Alt for mange digitale løsninger ender i ’skraldespanden’, budgetter løber løbsk eller brugerne kan slet ikke se værdien eller meningen med det digitale produkt. Her er 10 gode råd til, hvordan du kommer godt fra start – og styrer det digitale produkt helt i mål.

Godt begyndt er halvt fuldendt. Derfor er det så vigtigt, at de indledende strækøvelser til udviklingen af det digitale produkt fylder forholdsvis meget, så du kan gøre det ordentligt – og grundigt fra start. For ellers er det digitale produkt dømt til hjørne – og du investerer både din værdifulde tid – og penge – forkert.

Brugerens (digitale) behov kommer først

Skal du i gang med at udvikle et digitalt produkt, så tag først og fremmest udgangspunkt i brugerens erfaringer og behov. Fra start betyder det ikke så meget (som i faktisk slet ikke), hvad DU ønsker dit digitale produkt skal ende ud i. Det handler til gengæld om, at du kan være lydhør og LYTTE, hvor det er skoen trykker hos de, der kommer til at bruge det digitale produkt og hvilke behov de har.

Du skal sikre, at brugeren er motiveret og har tillid til, at du varetager deres behov. Fremfor dine egne. På den måde er implementering af det digitale produkt allerede halvt fuldendt. Og du vil gerne dit digitale produkt bliver en succes, ikke?

Motivation og tillid er halvvejs til succes

Så inden du overhovedet går i gang med at skrive det første stykke kode, får du her 10 gode råd, du kan skrive dig bag øret. Du kan også finde dem på tryk og printe ud.

Hent gratis guide: Fra bla bla til SLAM BAM! Digitale produkter på 3 måneder

  1. Hav fælles fokus – på det samme – samtidigt. Hvad bygger vi (både udvikler og bruger) på lige nu?
  2. Vær lydhør – og vær indforstået med at gå på kompromis med fx design og udseende. På den lange bane.
  3. Vær modig – og gå live INDEN tingene nødvendigvis er helt færdige.
  4. Afsæt (nok) menneskelige ressourcer og tid til (dagligt) at besvare spørgsmål. Så du driver projektet fremad.
  5. Involver egne kunder/brugere (meget) tidligt i forløbet.
  6. Vær klar til at prioritere (skære fra), så I kan holde jer inden for den økonomiske ramme (budget).
  7. Forbered og involver organisationen i de forandringer, der kommer til at ske.
  8. Sørg for at finde den rigtige ’product owner’ (den, der beslutter, hvordan produktet skal være), og som kan træffe de nødvendige – og rigtige – beslutninger.
  9. Afsæt rigeligt tid i starten og involver alle interessenter. Det giver det bedste grundlag for forløbet.
  10. Hav tillid – fra begge parter (udvikler og bruger).

Vi, i administrationen, har arbejdet med ’systemet’ i 5 måneder og er godt i gang. Nu er det vores brugere, som skal hjælpe os med at videreudvikle og løbende give feedback, så platformen og det digitale fællesskab kan opnå den ønskede flyvehøjde. Ting tager tid, men vi har tillid til at gevinsten er inden for rækkevidde.” – Ane Storm Ry, CEO Storm House of Six Sigma

Læs caseHouse of Six Sigma: Digital uddannelsesplatform og community gennem co-creation

Føl det – med Design Thinking

I Zispa arbejder vi ofte med designprocesser (design thinking). Her sætter vi i første omgang fokus på brugeren og hvad der er vigtigt for dem. Det gør vi bl.a. gennem observation, interviews og data. Derfra definerer vi behov, viden og indsigt og brainstormer og idégenerer på løsninger. Alt er tilladt! Til slut bygger vi en prototype/model på en eller flere af idéerne, som forklarer, men ikke nødvendigvis viser alle funktioner. Modellen testes, går live og vi får feedback fra brugere, som vi kan arbejde videre med.

Har du spørgsmål til udvikling af digitale produkter eller vil du gerne vide mere, så kontakt os på tlf. 76131445 eller skriv til os på info@zispa.dk. Vi hører gerne fra dig.

 

KOSTPRIS PER MÅNED
Antal ansatte
stk

X
Brugerlicens
kr

Årlig pris per medarbejder
Kryptering
kr

2 årigt krypterings-certifikat
((Antal medarbejdere x Brugerlicens) / 12) + (Kryptering / 24)
Resultat
kr

Pris per måned

KOSTPRIS PER MÅNED
Antal ansatte
stk

X

Brugerlicens
kr

Pris per intern medarbejder

Serverplads
kr

Leje af platform

Infoskærm
300 kr

SCRUM
350 kr

Portefølje
350 kr

Target Board
450 kr

Gantt
450 kr

Serverplads + (Antal ansatte x Brugerlicens) + Infoskærm + SCRUM + Portefølje + Target Board + Gantt

Resultat
kr

Pris per måned

KOSTPRIS PER MÅNED
Antal ansatte
stk

X
Brugerlicens
kr

Pris per intern medarbejder
Serverplads
kr

Leje af platform
Kryptering
kr

2 årigt krypterings-certifikat
Infoskærm
300 kr
SCRUM
350 kr
Portefølje
350 kr
Target Board
450 kr
Gantt
450 kr
Serverplads + (Antal ansatte x Brugerlicens) + (Kryptering / 24) + Infoskærm + SCRUM + Portefølje + Target Board + Gantt

Resultat
kr

Pris per måned

BESPARELSE PER MÅNED
Antal ansatte
stk

X
Timeomk.
kr

Produktion: 265 kr
Administration: 330 kr
Ingeniør: 440 kr
Arbejdstid
min

Minutter per dag
Arbejdsdage
d

Arbejdsdage
per måned
(((Antal ansatte x Arbejdstid) x Arbejdsdage) / 60) x Timeomk.

Resultat
kr

Sparet per måned

Prøv FiLR

- gratis og uforpligtende i 14 dage
Du skal blot udfylde kontaktformularen, så får du en mail fra os med nemme instruktioner til at komme i gang.






captcha

KOSTPRIS PER MÅNED
Antal ChromeBit's
stk

X
ChromeBit mini-pc
kr

Pris per ChromeBit
Antal ansatte
stk

Dem som skaber indhold
Internal user
kr

Pris per medarbejder
Antal skærme
stk

X
WAO screen
kr

Pris per skærm per måned
WAO site
kr

Leje af plads
WAO space
GB

5 kr per GB
(10 GB standard)
*Tilpasning af skærmlayout: Pris efter aftale
WAO site + (Antal ChromeBit's x ChromeBit mini-pc) + (Antal ansatte x Internal user) + (WAO screen x Antal skærme) + WAO space
Resultat
kr

Pris per måned

KOSTPRIS PER MÅNED
Antal ansatte
stk

Eksterne brugere er gratis
WAO user
kr

Pris per intern medarbejder
WAO site
kr

Leje af platform
WAO Space
GB

5 kr per GB
(10 GB standard)
SCRUM
350 kr
Target Board
450 kr
Portefølje
350 kr
Gantt
450 kr
WAO site + (Antal ansatte x WAO user) + WAO Space + SCRUM + Target Board + Portefølje + Gantt

Resultat
kr

Pris per måned

BESPARELSE PER MÅNED
Antal ansatte
stk

X
Timeomk.
kr

Produktion: 265 kr
Administration: 330 kr
Ingeniør: 440 kr
Arbejdstimer
t

Timer per måned
Forventet effekt
%

X
Antal ansatte x Timeomk. x Arbejdstimer x Forventet effekt

Resultat
kr

Sparet per måned