Hvilke ‘IT-life savers’ kan gøre hverdagen nemmere for en projektleder? På projekt:værktøjsdagen 2017 blev der sat fokus på projektledernes værktøjer, herunder bl.a. it-værktøjer, ledelsesmetoder og uddannelse. Zispa var med som både udstiller og oplægsholder. Her kan du se og læse om nogle af højdepunkterne fra dagen med bidrag fra Claus B. Hartvig, underviser hos Forsvarsakademiet. Claus var med som Zispas ’kundecase’. Hent også Zispas præsentationer fra dagen.
– Jeg var så heldig at kunne deltage i årets konference for projektledere, projekt:værktøjsdagen på Scandic Copenhagen den 23. november 2017 sammen med Zispa. Her er nogle af mine højdepunkter og input til nye værktøjer til projektledere.
Under indlægget ‘AGILE – mange anvendelser af SCRUM i praksis’ fortalte Frank Helbo Christensen fra Zispa , hvordan de har tilpasset SCRUM i praksis til alt hvad de gør. Både i deres egen udvikling og når der skal holdes styr på opgaver m.v. fra deres kunder.
Hent Frank Helbos præsentation ‘SCRUM i praksis’
På Zispas stand lå ‘hjemmelavede’ terninger. Terninger, som lignede legetøj, der ved et uheld var kommet med. En af terningerne havde farvede post-i-sedler med forskellige tekster som: møde, support, udvikling m.v. Andre terninger havde tilsvarende tekster, som beskrev faser i forbindelse med de arbejdsopgaver en virksomhed som Zispa har.
Terningerne var prototyper på en ide, som Zispa netop havde færdiggjort til konferencen: Tidsstyring i forbindelse med projekter og arbejdsdagen. Terningernes seks sider repræsenterede hver en type af opgaveløsninger.
Terningen virker på følgende måde:
Vil du høre mere eller have en demonstration af terningen? Kontakt Zispa på tlf. +45 7613 1445
Vinni Lyhne Bjerg, løsningsarkitekt hos Zispa, fortalte på sit indlæg ”Eksekvér på strategien med målhierarkiet” om formålet og tankerne bag ‘målhierarkiet’. Målhierarkiet bruges til at holde styr på projekter, hvor langt man er i udviklingen og implementeringen.
Systemet giver, med udgangspunkt i en målbeskrivelse, mulighed for at nedbryde projektet i meget små enheder – og alle med registrering af, hvor langt man er, hvem der har ansvaret, deadlines m.v. Dette vises på et dashboard, så alle – og især den projektansvarlige – har mulighed for at se, hvor langt man er i projektet.
– Med fokus på målbeskrivelsen for strategier eller udviklingsopgaver kan den projektansvarlige nemmere holde styr på, hvor langt projektet er i implementeringen. Samtidig har den projektansvarlige hele tiden et klart overblik på, hvem der har ansvar for hvilke dele samt hvilke opgaver, der skal løses for at komme i mål, forklarede Vinni under sit oplæg.
Hent Vinni Lyhne Bjergs præsentation ‘Eksekver på din strategi med målhierarkiet’
(Det var Vinni’s indlæg som på konferencen trak flest deltagere. Omkring 70 deltog, red.)
Infoskærmen er også et af de produkter, som Zispa har udviklet med udgangspunkt i Vibe-systemet. Infoskærmen kan designes næsten som man ønsker det. Indholdet hentes i selve Vibe eller via de mange feeds man kan få fra nyhedskilder, vejrudsigter, rejseplan m.v.
Læs mere Sådan styrker ledelsen den interne kommunikation med infoskærme
Noget af det seneste Zispa kigger på er tidsstyring og andre aktiviteter i Vibe via tale. Til det anvendes den Alexa-kontrollerede Amazon Echo Dot (trådløs mikrofon og højtaler, red.). Det er stadig meget nyt, men Alexa var med på konferencen og blev udloddet i en lodtrækning blandt de besøgende, som havde valgt at aflevere deres mailadresse i Zispa postkasse.
Alt i alt en spændende og lærerig dag omkring projektledelse og værktøjer, der kan gøre livet nemmere for projektlederen- og medarbejder.
Se mere fra projektdagen.dk 2017