Skriv os et par ord om din forespørgsel, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Forespørgselsformular

Dine informationer

Hvad kan vi hjælpe med?

Radioknapper

Beskriv din forespørgsel

Størst tilladte upload: 268.44MB

Ved at benytte formularen accepterer du, at vi gemmer dine data i op til 6 mdr.
Kontakt os i tilfælde af, at du vil have dine data slettet.

5 gode grunde til at digitalisere – og gevinsten ved at gøre det

5 gode grunde til at digitalisere

Du får 1.340.000 resultater, hvis du googler ’hvad er digitalisering’ og 314.000 resultater på ’hvad er værdien ved digitalisering’. Her er 5 gode grunde til at digitalisere og gevinsten – i ét samlet overblik. Inklusiv en formel og et konkret eksempel på en besparelse.

Flere undersøgelser viser, at mange ejerledere og direktører mangler viden om, hvad der findes af nye teknologiske muligheder, hvad de kan bruges til, og hvordan de konkret kan implementeres i virksomheden.

Men de har nødvendigvis heller ikke tiden til at sætte sig ind i det. Har du?

Ejerledere og direktører bruger ofte størstedelen af den kostbare tid på at styre driften og mindre tid på at udvikle forretningen. Det burde være omvendt – og langt sjovere at skabe nye veje til at få flere nye kunder, mere omsætning, styrke konkurrenceevnen – og give konkurrenterne baghjul. Og det er bl.a. det digitalisering kan!

Den danske digitale bølge

Europæiske undersøgelser slår fast, at Danmark er det mest digitale land i Europa. Og de virksomheder som er digitale – er også de mest produktive: I de mest digitaliserede virksomheder skaber hver medarbejder gennemsnitligt værdi for 730.000 kr.! Til sammenligning med de mindst digitaliserede virksomheder, som skaber 135.000 kr. mindre pr. ansat.

Læs mere fra  Europa-kommissionens undersøgelse nov. 2021

Spørgsmålet er derfor ikke OM din virksomhed skal begynde en digital rejse, men hvordan du kommer i gang – og hvad du kan forvente af gevinst?

5 gode grunde til at din virksomhed bør begynde den digitale rejse:

1. For at øge kvaliteten i dine produkter, ydelser eller service

2. Frigive tid og optimere hastigheden i virksomhedens værdikæde, hvilket gør det nemmere og hurtigere at udvikle nye ’produkter’ til kunderne (imødekomme efterspørgsel) samt øge din konkurrenceevne.

3. Reducere kompleksiteten i medarbejdernes opgaver – de kan fokusere mere på bedre kundeoplevelser.

4. Fordi du vil forbedre servicen omkring dit produkt eller din ydelse – med fokus på kundeoplevelse. Den, der giver den bedste kundeoplevelse, får de glade kunder og dermed loyale kunder (som gerne betaler prisen for den gode service).

5. Fordi du ønsker at øge trivslen blandt medarbejdere og øge medarbejdertilfredsheden. Medarbejdere undgår de trivielle, rutineprægede og til tider tidskrævende opgaver, som kan automatiseres/digitaliseres. I stedet bruges tiden på at skabe bedre service og mere værdi for kunderne.

Digitalisering som forretningsmæssig disciplin

Digitalisering er i sidste ende er en forretningsmæssig disciplin ligesom alle mulige andre aspekter af det at drive forretning. Så derfor skal de digitale idéer med på virksomhedens dagsorden.

En ejerleder eller direktør behøver ikke nødvendigvis at have de fornødne digitale kompetencer (det kræver blot de rigtige medarbejdere), men det er derimod vigtigt med digital forståelse – og hvad digitaliseringen kan gøre for hele forretningsgrundlaget. Og især hvordan digitalisering kan skabe en bedre kundeoplevelse.

Læs også Sådan gør du dine digitale produkter til guldæg

Det kan digitalisering gøre for din forretning

Supermarkedskæden ABC Lavpris har for nyligt digitaliseret indkøbsprocesserne til deres 14 butikker og kan tydeligt se værdien i at digitalisere mange arbejdsgange- og processer:

At gå fra fax til digitalisering af arbejdsprocesser tager lang tid – især for os i administrationen. Til gengæld sparer butikkerne en masse tid, medarbejderne kan nemmere finde de rigtige informationer og alle butikker får den samme information.”

– Ronni Jensen, indkøbschef hos ABC Lavpris

Læs mere ABC Lavpris og digitaliserer indkøbsprocesser til 14 butikker

Sæt digitaliseringen på formel

Mange ejerledere og direktører er udfordret på at digitalisering hurtigt kan blive ukonkret og ’floffy’ – og de kan ikke se (bundlinje-)fordelene.

Her er et konkret eksempel fra en af vores kunder, som har en kursusvirksomhed:

Kursusvirksomheden XYZ vil gerne vokse og samtidigt komme nemmere omkring nogle af de mange manuelle arbejdsopgaver, der er i forbindelse med kursusevaluering: Skiftende spørgsmål, skiftende overskrifter, kopiering, fordeling, registrering i Excel med statistisk formål og tilbagemelding til underviser m.m.

Samtidig vil ejeren af kursusvirksomheden også gerne øge kursisternes oplevelse af hele flowet og gøre det nemt for kursisten såvel som personalet.

digitalisering, regnemaskine, zispa, regnestykke, formel

Kursusvirksomheden laver cirka 2000 kursusevalueringer i løbet af et år. Det tager 10 minutter pr. gang for medarbejderne at taste svarerne ind og lave statistik manuelt (– og så har vi ikke taget højde for det forberedende arbejde).

Ved at digitalisere den manuelle proces opnår kursusvirksomheden en gevinst (eller besparelse) på godt 100.000 danske kroner om året. Den tid, som medarbejderne sparer, kan de bruge mere værdifuldt andre steder – fx til at skabe endnu bedre kundeoplevelser.

Status i skrivende stund: Kursusvirksomheden har allerede fundet frem til næste indsatsområde, så fortsættelse følger...

Hvor lang tid tager digitalisering – hvornår kan jeg tjene penge?

Et gennemsnitligt digitaliseringsprojekt (IT-udviklingsprojekt) kan tage mange måneder – nogle sågar år. Ofte skrider budgetterne, kravspecifikationerne bliver hurtigt forældede og har mangler. Virksomheden ender med et produkt, som virksomheden slet ikke kan bruge, fordi tiden er løbet fra kravspecifikationen.

Men ikke hos os.

Faktisk tør vi stille vores kunder den garanti, at de allerede efter 3 måneder har et produkt, de kan kan teste og gå ’live’ med.

Hos Zispa udvikler vi digitale produkter (både de komplekse – og de simple) – og altid i samarbejde med vores kunder. Vi tager hele rejsen sammen: Fra idé til det endelige produkt/ydelse/service. Kunden kan derfor koncentrere sig om at udvikle sin forretning, mens vi tager hånd om og ansvar for at bringe produktet ’live’ og holde produktet opdateret.

Læs mere i vores gratis guide: Fra bla bla til SLAM BAM! Digitale produkter på 3 måneder

digitalisering, slam bam, guide, zispa, bog

Her kan du hente mere gratis inspiration og viden om digitalisering:

Den digitale B2B-virksomhed – digitalisering som vejen til vækst i engrosbranchen

The Digital Economy and Society Index

Viden om dansk erhvervslivs digitalisering

Redegørelse om Danmarks digitale vækst

Video fra Dansk Industri: Hvad kan man vinde ved at digitalisere?

Fremtidens kunder (2020) – Læs rapporten Walker Study 2013

Del denne artikel