Skriv os et par ord om din forespørgsel, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Forespørgselsformular

Dine informationer

Hvad kan vi hjælpe med?

Radioknapper

Beskriv din forespørgsel

Maximum file size: 268.44MB

Ved at benytte formularen accepterer du, at vi gemmer dine data i op til 6 mdr.
Kontakt os i tilfælde af, at du vil have dine data slettet.

Sådan gør du dine digitale produkter til guldæg

Lone Blume fra Family Support

Hvordan får du et godt digitalt produkt i din virksomhed – uden spild af tid og penge, der løber løbsk? Du har sikkert mange spørgsmål til ’digitaliseringen’ – og mange bekymringer. Måske.

Her kan du læse om Lone Blume, direktør i virksomheden Blume Support, som ønskede hjælp til at skabe en digital platform – med ro i maven og styr på it-budgettet. Dette er hendes oplevelse med processen. Og det kan måske hjælpe dig næste gang.

Du får også 4 gode råd til, hvad du selv kan gøre for, at du får lige præcis det, du har brug for. Så dit næste digitale projekt lykkedes! Vi kalder det: Fra BLA-BLA til SLAM-BAM (på 3 måneder)

Sagen med bøvlede standard it-systemer

Digitale løsninger er ofte komplekse og skal desuden passe som ’fod i hose’ til lige netop din virksomheds DNA. Derfor kan du heller ikke tage en anden virksomheds model og lægge ned over din egen virksomhed, som en støttestrømpe.

Du kan heller ikke bruge standard systemer, da de enten kan for meget (hvilket er mere forvirrende end til gavn for dig) eller et system, som kun kan en brøkdel af det, du har brug for (kender du følelsen af at have betalt ALT for meget for noget it, som ikke lever op til DINE krav?).

– Som mindre virksomhed er det en stor ting at skabe en digital platform, som støtter op omkring min forretningside. At skulle lave en kravspecifikation ud fra min begrænsede viden omkring digitale løsninger er for mig – og sikkert også andre – meget udfordrende, siger Lone Blume, direktør i Blume Support, og fortsætter:

– Gennem mit netværk og Zispa blev jeg hjulpet godt på vej i processen – på en behagelig og respektfuld måde. Zispa kommunikerede undervejs i processen på et niveau, så også jeg, som ikke er it-superbruger, forstod det. Udvikling af digitale produkter er et komplekst område, og det tager tid at forstå. Det var der fuld respekt omkring hele vejen, siger Lone Blume.

TILLID kommer før IT

Den digitale rejse er fuld af udfordringer. Alene det at forstå det tekniske inde bag ved systemet og konsekvenserne, hvis man ændrer noget fra A til B. Og er det overhovedet nødvendigt for kunden?

– Som it-samarbejdspartner er det vigtigt at have forståelse – og respekt for – at kunden ikke kan – og skal – have øje for hele processen og sammenhængene. Også teknisk set, siger Vinni Lyhne Bjerg, Digital Forretningsudvikler hos Zispa, og fortsætter:

– Det er grundlæggende vigtigt, at vi er i tæt samarbejde med kunden hele vejen igennem et komplekst digitaliseringsprojekt. Der er mange ting, der skal forklares og læres undervejs i et sådant projekt.
– Der er en god grund til at vores hus består af forretningsudviklere, teknikere og udviklere. Hver især har de deres ekspertise, og vi må aldrig forvente, at vores kunder har hele den indsigt – forklarer Vinni Lyhne Bjerg.

Forarbejdet er det halve arbejde

Det tager tid at afdække kundens forretningsgange, undersøge ’pressure points’ og få afdækket ønsker til, hvordan det digitale produkt skal se ud, virke og spille sammen.

– Det er en grundlæggende og meget vigtig del for, at projektet overhovedet skal lykkedes, siger Vinni Lyhne Bjerg og forklarer videre: – Det kan virke overvældende for nye kunder, at vi bruger så forholdsvis meget tid på grundigt forarbejde, men det sikrer et godt resultat i sidste ende. Samtidig betyder det, at kunden skal bruge mindre tid på forklaringer, test m.m. Og mindre tid for os på at lave ting om undervejs i byggefasen. Og så er der også plads – og tid – til uforudsete ønsker og behov, som ingen af de involverede i opstartsfasen har kunnet forudse.

– Derfor tager vi også kravspecifikationer med et gran salt, da det for os er vigtigst, at vi ender ud med den rigtige løsning, der matcher det oprindelige formål med projektet, slutter Vinni Lyhne Bjerg.

Læs også Sådan bruger du ‘scrum’ i drift og får touchdown på alle bolde

Gode råd til dit valg af digital løsningspartner

  • Giv dig god tid til at udvælge/søge, lytte til andres erfaringer. Brug dit netværk.
  • Vælg en samarbejdspartner, der ikke lover for meget, men derimod holder, hvad de lover. På jysk: Har fødderne plantet solidt på jorden – og ikke lover hønen, der lægger guldæg.
  • Sørg for, at du har styr på rettighederne og få dokumenterede priser på alle ændringer (mail eller tilbud).
  • Forbered dig på at fortsætte udviklingen af din digitale løsning, hvis du vil være foran dine konkurrenter – og first mover inden for din branche.

Vil du vide mere? Hent vores gratis guide: Fra BLA-BLA til SLAM-BAM! Digitale produkter på 3 måneder

Om Family Support
Family Support er primært et forebyggende koncept, der skal hjælpe HR-afdelinger med at fremme mental sundhed og personlig trivsel hos de enkelte medarbejdere. Det sker med tilbud om trivsels-tjek, en altid tilstedeværende livline, vejledning, workshop, foredrag og ikke mindst professionel rådgivning. Læs mere om Blume Support på www.blumesupport.dk

Del denne artikel