Rikke Okholm fra ABC-Lavpris er i fuld gang med at implementere nyt it-system og ruske godt op i organisationen. For det handler ikke kun om at lære at bruge et nyt værktøj, men i lige så høj grad om at gentænke forretningen og skabe en ny positiv virksomhedskultur.
I dette indlæg får du Rikkes erfaringer omkring opstarten, som var lidt af en øjenåbner (lidt – fordi det er en jydsk underdrivelse)…
Du får også 5 gode råd til, hvad du og din virksomhed bør være opmærksom på, når der skal ske forandringer, som har betydning for medarbejderes arbejdsvaner og hele virksomhedens måde at tænke forretning på. Kun sådan får din virksomhed succes og kommer godt fra start med nye værktøjer.
Vi har spurgt Rikke: Hvad har været det sværeste ved at komme i gang med Vibe?
“- Det sværeste ved at komme i gang (med Vibe) har helt sikkert været at sætte processen i gang i den helt rigtige rækkefølge. Vi er stadig i gang (feb. 2015) med selve opbygningen, og det har ikke bare været at trykke “copy – paste”. Der er rigtigt meget at rydde op i, mange vaner at gøre op med og mange spørgsmål til, hvad vi ønsker at fylde i vores Vibe, så det bliver et enkelt og godt redskab for os.
Enkeltheden er udfordringen – så derfor er det altafgørende for os, at vi har en god og gennemtænkt startpakke, som der kan videreudvikles på. Vores helt store ønske for Vibe er, at alle kommer godt i gang med at bruge det fra starten af.
Vi har valgt, at vores Vibe skal være en del af infoskærme på 14 adresser, så det bliver en helt ny måde for os at kommunikere på. Da vi hørte om Vibe, var vi ret hurtige til at beslutte, at det skulle være det.
Hvad er Vibe? Læs mere her
Vi er kun positive over den måde vi kan forme og opbygge Vibe. Ændringer i virksomhedens kultur og vanerne kan jo ikke købes med i systemet, så der ligger et stort benarbejde – og det er jo nok der, den helt store udfordring ligger foran os nu. Men vi føler os meget trygge i måden Zispa støtter os i processen, så vi er godt på vej mod målet.”
1) Servér nye værktøjer/arbejdsprocesser i små letfordøjelige bidder, men husk at vise hvor vejen går hen (målet)
2) Afsæt hellere rigelig tid og skab mod til at ændre arbejdsvaner og -processer. Og ja det tager tid at omstille sig og ændre vaner
3) Vis værdien for den enkelte medarbejder (what´s in it for me)
4) Vis tillid til medarbejdere og skab tryghed for at medarbejderes bidrag respekteres
5) Fra ledelsen – vis vejen mod målet og gå forrest
Hvad betyder det at dele på tværs i organisationen via digitale vidensdelingsystemer? Det ændrer vores måde at arbejde på: vi er mindre bange for at dele viden og spørge om hjælp – og faktisk ha’ en god følelse omkring det. Og så betyder det optimering af arbejdsgange og mere fokus på det som gavner forretningen.