Skriv os et par ord om din forespørgsel, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Forespørgselsformular

Dine informationer

Hvad kan vi hjælpe med?

Radioknapper

Beskriv din forespørgsel

Maximum file size: 268.44MB

Ved at benytte formularen accepterer du, at vi gemmer dine data i op til 6 mdr.
Kontakt os i tilfælde af, at du vil have dine data slettet.

Når innovation og dej danner partnerskab – og flere penge på bundlinjen…

Easyfood craftsmanship

Næste gang du sætter tænderne i en kanelsnegl eller pølsehorn fra tankstationen eller supermarkedet, så kan det faktisk være resultatet af en innovativ proces. En innovativ proces, hvor medarbejdere fra produktionen, administrationen, ledelsen og sågar eksterne samarbejdspartnere og – leverandører har bidraget med de gode idéer.

Men hvordan styrer du den innovative proces og kommer i mål: Flere penge på bundlinjen, sparer tid (ressourcer) og skaber sammenhænge både i – og udenfor virksomheden?

Kirsten Møller Jensen er Innovations Manager hos Easyfood og bruger Vibe som værktøj for de innovative processer. Bliv inspireret af, hvordan hun bruger Vibe – og hvilke ting du skal være opmærksom på, når forandringer i virksomheden i stedet skal vendes til at være forbedringer.

vibe, easyfood, zispa, bageri
Kirsten Møller Jensen – Innovations Manager at Easyfood in Kolding

Den innovative virksomhed inddrager alle medarbejdere

– Det er en fejlagtig opfattelse, at innovation blot er et andet ord for produktudvikling. Innovation handler om meget mere: Hos os (Easyfood) handler det helt enkelt om at “skabe (øget) værdi gennem nytænkning”. Og vi mener, at de gode idéer ikke kun kommer fra ‘Innovationsafdelingen’, men findes i hele virksomheden. Fra håndværkeren (produktionen) som står med det fysiske produkt til ledelsen og sågar fra vores leverandører og samarbejdspartnere, fortæller Kirsten fra Easyfood.

– Vi har 3 medarbejdere som til dagligt udelukkende arbejder med innovation, men vi inddrager ofte alle 130 medarbejdere, når vi skal tænke hele vejen rundt. Det er en del af hvem vi er. For os handler det om, at vi for vores kunder og samarbejdspartnere leverer viden om produkter, som giver værdi – og hvem ved det ofte bedst? De, der står med fingrene i dejen…

“Innovation for virksomheden betyder mere værdi og penge på bundlinjen”

 Vidensopsamling og videndeling med Vibe som platform

– Som virksomhed lever vi ikke kun af vores produkter. Vi giver også vores kunder og samarbejdspartnere inspiration til innovative løsninger, som kan give en konkurrencemæssig fordel – både for dem – og for os.

For eksempel har Easyfood givet partnere adgang til viden og information, som var en del af Partnerskabsdagen. Målet var at give mulighed for nye netværksforbindelser og udvikle nye samarbejder mellem partnere og Easyfood – og innovative produkter.

Al viden og information som Easyfood til dagligt opsamler lægger Kirsten og andre medarbejdere ind i Vibe.

“Vibe er innovation for Easyfood – for det skaber penge på bundlinjen, sparer os tid og skaber sammenhænge i hele virksomheden”

Forbedring er nemmere end forandring

– Vi har arbejdet med Vibe i små bidder – for som med alle forandringer, kræver det tid (og mod) at turde ændre sine arbejdsvaner. Og for vores medarbejdere skal han eller hun kunne se værdien i eget arbejde – før at det giver mening og dermed skaber en forbedring.

For Kirsten har Vibe betydet en klar forbedring:

  • Fri for mapper der fylder i det interne system
  • Reducerer mails i indbakken med ca. 30%
  • Lægger informationer ind på en blog (søgbar) – og kan slette mailen, så den ikke fylder i indbakken
  • Arbejde i teams / digitalt – nye samarbejdskonstellationer med eksterne partnere
  • Adgang til viden fra alle (mobile) enheder
  • Informationer er ikke tabt, hvis virksomheden mister en medarbejder (opsiges, sygdom etc.)

Kirstens 3 gode råd som baner vejen for succes med Vibe

Få mennesker elsker forandringer – de fleste elsker forbedringer. Derfor er det oftest en (kæmpe) udfordring, når du skal vende forandringer til forbedringer for virksomheden – og den enkelte medarbejder. Her er Kirstens 3 gode råd:

  1. Det kræver ikke kun buy-in fra ledelsen, men også at finde de rigtige medarbejdere, som kan danne fortrop
  2. Det kan være rigtigt svært at ‘overvinde’ gamle (arbejds-) vaner og få alle medarbejdere i virksomheden til at se værdien i et nyt ‘system’. Men hvis virksomheden formår at få medarbejderen til at se værdien i forhold til eget arbejde, er vejen til succes kortere.
  3. Skab parathed for forandringer – fx med en ‘Innovation Camp’ eller ‘Partnerskabsdag’. Og husk at sige ‘JA’ til de nye idéer, som en vellykket innovationsproces kræver.

“De første par gange jeg ryddede indbakken gav det et ordentlig sug i maven – men at arbejde med Vibe lærer mig – og os alle – nye måder at tænke vidensdeling på. Vi ‘ser’ med andre øjne”

Om Easyfood

Easyfood ligger i Kolding og er både en innovativ virksomhed – og et princip: “At være verdens første “full-service bakery agency”. Det er et ønske om at levere de bedste løsninger indenfor convenience food, og at være en inspirationskilde for kunder og samarbejdspartnere.

Se videoen: Vibe enables Easyfood to collaborate and Innovate

Del denne artikel