(og undgår ‘mytteri på Bounty’ fra medarbejdere)
Det blæser op til orkan. En kaptajn på sit skib, som ikke kommunikerer med sine folk. Og farlige klipperev, der lurer forude. Hvem er den første, der opfordrer til mytteri?
Forestil dig så en virksomhed, hvor medarbejdere føler sig ‘forladt’ af deres leder – og mangler information om, hvad der sker og hvilken retning virksomheden skal. Det giver sladder i krogene – og et dårligt arbejdsmiljø.
I denne artikel kan du blive klogere på god intern kommunikation, hvordan det kan bruges (strategisk) og hvad du konkret kan bruge infoskærme til, som kanal eller talerør fra en (ledelse) til flere (medarbejdere).
Sæt sejlene, kaptajn!
I en stor undersøgelse fra 2013 blev der sat fokus på intern kommunikation i danske virksomheder. Og ikke overraskende er det de store virksomheder som Novo Nordisk, FL Schmidt, LEGO, Novozymes etc., der har en velfungerende kommunikation blandt medarbejdere og ledelse.
Novo Nordisk: arbejder med prioriteringen af og arbejdet med ledelseskommunikation samt for deres inspirerende arbejde med virksomhedens værdier.
Lego: LEGO fremhæves for deres meget direkte og åbne kommunikation med medarbejderne
”Som kommunikatører i Novo Nordisk er vi så heldige, at vi igennem mange år har haft topledere, der prioriterer kommunikationen med medarbejderne højt, og som både bruger tid på at kommunikere direkte med medarbejderne og på at involvere kommunikationsafdelingen i strategier og beslutninger på et meget tidligt tidspunkt.”
– Gwendolyn Carleton, Senior Manager, Employee Communications hos Novo Nordisk
Og nu tænker du nok: Min virksomhed er hverken på størrelse med LEGO eller Novo Nordisk, så hvad kan jeg bruge det til?
Hold roret lidt endnu, sømand…
Medarbejdere, som er så velinformerede om (virksomhedens) mål og værdier, at de er i stand til at handle på en måde, som understøtter organisationen og de forretningsmæssige mål. Det er dét, god intern kommunikation bl.a. kan:
Hvordan informerer ledelsen medarbejdere nemt én til mange?
En skærm kan ikke erstatte den direkte dialog en ledelse har med sine medarbejdere – en-til-en. Og er ikke beregnet til alle typer information. Men den kan med fordel give information, som inviterer til videre dialog.
For ledelsen
Med infoskærme placeret de rigtige steder bliver kommunikation fra direktøren/ledelsen mere synlig og mere nærværende. For det er svært at tale med alle medarbejdere hver dag, hvis virksomheden har mange medarbejdere eller er spredt på flere lokationer.
For medarbejdere
God kommunikation og relevante informationer styrker samhørigheden i virksomheden. Medarbejdere føler sig mindre ‘forladt’ af ledelsen pga. manglende information.
Du kender det fra dig selv. Rygter, sladder og ‘nogen, der har hørt’…Det føles ikke rart og skaber usikkerhed og spekulation.
En almindelig infoskærm (tv-skærm) er især velegnet til informationer af praktisk eller aktuel karakter – fx for medarbejdere i produktionshal, lager eller andre geografiske lokationer. TV-skærme er i klassisk forstand kun envejskommunikation og du kan ikke være sikker på at alle modtager informationen.
Med en infoskærm giver det medarbejdere mulighed for adgang til information om:
Ledelsen kan skabe mere engagement, kommunikere virksomhedens værdier og mål og vise vejen til målet.
Mere synlighed. Mere nærvær i hverdagen.
“Det er fra den nærmeste leder, at medarbejdere forventer at få informationer, som vedrører arbejdsopgaver, arbejdssituation og større sammenhænge i organisationen.
– Peter Jensen, CEO TripleNine (Esbjerg og Thyborøn)
Læs mere om Triple Nine: Digital fiskefangst med Vibe
Hos Zispa har vi stor fokus på at modellere IT, så det passer til virksomheder. Og gøre IT til en integreret del af medarbejderes arbejdsprocesser. IT skal bidrage til at styrke den interne kommunikation. Ikke gøre det mere besværligt.
Med vores ‘modellerbare’ infoskærm kan virksomheder sammensætte deres egen info-skærm, så den passer til virksomhedens informationsbehov og -ønsker. Infoskærmen kan for eksempel indeholde:
Læs mere om ABC Lavpris og hvordan de bruger infoskærm i alle deres butikker
“Med udvidede åbningstider er vi udfordret af, at medarbejdere møder på forskellige tidspunkter – men stadig skal ha’ den nødvendige information. Så værdien med ét samlested er stor, når man ligesom os er vokset med flere butikker og flere medarbejdere, men stadig vil bevare én fælles virksomhedskultur: Vi kalder det ABC-ånden.”
– Rikke Okholm, ABC Lavpris
Infoskærme er en ny feature til Vibe, som vi nu tilbyder vores øvrige Vibe-kunder. Vil du høre mere om vores løsning på infoskærm og få forslag til, hvordan vi kan hjælpe dig, så ring til os på tlf. 76131445 eller kontakt os her
Undersøgelse om intern kommunikation IK13 kan du hente her eller læse mere om intern kommunikation her.
Dette indlæg er opdateret 9. januar 2019.
Læs også 5 gode grunde til at digitalisere – og gevinsten ved at gøre det