Hvad er det første du gør om morgenen, når du møder ind på arbejde? Du tænder som det første computeren OG mens den starter op, henter en kop kaffe. For så spilder du ikke kostbar arbejdstid, men kan arbejde effektivt, når du kommer tilbage. For Anders fra Easyfood betyder det udfordringen med at reducere spildtid OG frigøre ressourcer.
Anders Dahlmann-Hansen er til dagligt CFO hos Easyfood og dermed ansvarlig for virksomhedens økonomi OG da Easyfood ikke har nogen IT-afdeling, er Anders også ansvarlig for IT – lige fra økonomisystem til den enkelte medarbejders computer. Og når IT’en laver knuder eller systemet kører for langsomt, ja så mister Anders meget nemt fokus på egne arbejdsopgaver. Faktisk lavede Anders en undersøgelse, som viste, at hver medarbejder hver dag taber ca. 5 min. hver morgen ved genstart. Ventetid er…kaffetid – og vil du betale ekstra for det?
” Hver morgen ved genstart, bruger medarbejdere i gennemsnit 5 minutter inden computeren er klar”
Anders havde derfor en udfordring…
1) Reducere spildtid hos medarbejdere
2) Fejlfinding på de enkelte computere
Når computerne tidligere var ved at være ubrugelige, så re-installerede Anders computeren fra bunden igen, noget der nemt kunne tage 4 – 6 timer pr. computer. Og med en computers forholdsvis korte levetid og X antal medarbejdere kræver det hurtigt en fuldtidsansat IT-ansvarlig. Det varer heller ikke længe før maskinen blev langsom igen…
For at optimere medarbejdernes tid og effektivitet får alle medarbejdere nu installeret SSD-diske (50 x hurtigere end vanlige harddiske) i deres computere, så kan de starte computeren på under 30 sekunder.
Sammen med ZISPA har Anders automatiseret hele re-installationen af computere, så det kan gøres ved blot ÉT TRYK på ÉN KNAP, hvorefter computeren installeres på under 1 time – helt automatisk og uden nogen menneskelige ressourcer, læs om Zenworks her.
”Så snart installationen er sat i gang, så kører installationen gerne helt af sig selv”
Foreløbigt er 20 computere klargjort og rullet ud. Og opstår der nu problemer, kan computeren hurtigt re-installeres. Det betyder nu langt mindre spildtid og hurtige og effektive computere. Om kaffeforbruget hos EASYFOOD er faldet – det vil vise sig, når alle computere er rullet ud og opdateret.
”Vi (Easyfood, red.) har ca. 20 pc’ere i drift p.t. og umiddelbart ser det ud til, at folk har taget godt imod den markant øgede opstartshastighed.”
Hvad betyder det for Anders? Anders har meget mere tid til det, som reelt skaber værdi for Easyfood – at effektivisere og optimere forretningen og tjene penge.
Hos Zispa er vi rigtig glade for, at projektet med udrulningen af computere hos Easyfood er lykkedes så godt. Udrulningen har især også stor betydning for medarbejdere ”på farten” og de, der før oplevede at komme for sent til møder pga. computeren lige skal opdatere. Hvordan? Det skal vi nok fortælle dig: Følg med herinde.
Har du oplevet lignende problemer med din virksomheds konfigurationsstyring? Og hvad gjorde du for at løse udfordringen? Vi vil gerne høre din kommentar.
Pølsehorn og Innovation? Sådan fik Easyfood mere styring på aktiviteterne hos deres kunder